31. EDUKATIVNA MUZEJSKA AKCIJA
„Korijeni“
18. travnja – 18. svibnja 2026.
Općenito:
Sekcija za muzejsku pedagogiju i kulturnu akciju Hrvatskog muzejskog društva organizira 31. po redu Edukativnu muzejsku akciju (EMA) koja će se održati od 18. travnja do 18. svibnja 2026. godine. Edukativna muzejska akcija se održava u povodu Međunarodnog dana muzeja (18. svibnja). Tema je „Korijeni“, a voditelj 31. EMA-e su Muzeji Ivana Meštrovića.
Opis:
Kao što stablo ima korijen koji ga veže uz zemlju tako i čovjek, ustanova, umjetnost imaju svoje ishodište i nadahnuće u korijenima. Ova slika iz prirode pokazuje kako ništa ne može rasti bez čvrsta i zdrava korijena, ali i kako korijeni mogu odrediti smjer i razvoj svega što iz njega izrasta.
Za Meštrovića korijeni nisu bili samo puko rodoljublje i naglašeni patriotizam, oni su bili njegova izvorišna točka stvaranja, njegova vječna inspiracija te neraskidiv dio njegovog postojanja i umjetničkog izražavanja do samoga kraja. Prilikom prihvaćanja američkog državljanstva pred kraj života sam Meštrović istaknuo je u izjavi Associated Pressu: “Ja tražim državljanstvo iz čvrstog uvjerenja i kao rezultat duboke želje, da postanem Amerikancem, da čineći to ne moram isključiti ljubav prema hrvatskom narodu, u kom sam ugledao svijet i kome dugujem svu svoju inspiraciju.”
Osim ovoga Meštrović je napravio dvije velike geste kojima potvrđuje važnost korijena: Darovnicom iz 1952. godine vrijedne zgrade i umjetnine poklonio je svom hrvatskom narodu. A potom, prema posljednjoj želji, iako umire u Americi, biva pokopan u rodnom kraju u obiteljskoj grobnici Meštrovićevih.
Podsjećajući na ove slike i geste iz života jednog od najistaknutijih hrvatskih kipara i umjetnika 20. stoljeća cilj nam je ovom EMA-om potaknuti sudionike da u profesionalnom, institucionalnom i osobnom smislu preispitaju korijene iz kojih izrasta stablo zajednica kojima pripadaju kao i ono što je na tim korijenima i temeljima potrebno graditi u budućnosti.
Korijeni su često prostor umjetničke inspiracije. Ne predstavljaju samo akciju, razvoj i nadogradnju, oni su najčešće podstreh i za jaku i duboku reakciju. Kako u umjetničkom stvaralaštvu koje konstantno propituje kontekste tako i u našim kulturnim akcijama te na koncu i u samom pedagoškom pozivu.